KAN DU GENKENDE ET AF FØLGENDE UDSAGN?

I det følgende vil vi kigge ind i tre perspektiver ved brug af OCN-metoden på ungdomsskoler. Vi vil belyse ungdomsskolelederens perspektiv på OCN-metoden. Hernæst kigger vi ind i, hvad OCN-metoden gør for underviserne. Til sidst ses der på, hvilken betydning OCN-metoden har for ungdomsskolens elever. Men først skitseres kort, hvad OCN-metoden overordnet er.

HVAD ER OCN-METODEN?

Alle kan noget og al læring er værd at anerkende. Det er kort fortalt hele essensen i OCN Danmarks arbejde. Vi validerer og dokumenterer læring – både den formelle læring, der struktureres og tilrettelægges i det traditionelle skolesystem, og den uformelle læring, der finder sted uden for. Vi har et bredt læringsperspektiv, og vores OCN-læringsprogrammer indeholder både sociale, faglige og personlige kompetencer, som kan fremhæves hos hver enkelt borger (illustreret i figuren for OCN-kompetenceområder).

Kompetencemodel

Med OCN-metoden får borgeren mulighed for at kunne dokumentere sin læring og  få synliggjort sine kompetencer, og får tilmed OCN-læringsbeviser på det, der er arbejdet med. Et OCN-læringsbevis kan eksempelvis bruges til at søge arbejde, forberede sig til uddannelse eller videre kvalificering, samt til brobygning mellem flere kontekster. Borgeren oplever også at anerkendelsen af læringen er med til at øge selvtilliden og selvværdet.

 

Validiteten og kvaliteten af OCN-læringsprogrammer sikres af faglige paneler, der består af eksperter inden for et fagområde. Her samarbejder OCN Danmark med erhvervslivet, skoler, jobcentre og mange forskellige offentlige og private institutioner. Derudover gennemgår alle OCN-læringsforløb en kvalitetssikring i tre trin, både internt og eksternt. Netop derfor er de OCN-læringsbeviser, som OCN Danmark udsteder, kvalitetssikrede.

DE TRE PERSPEKTIVER PÅ UNGDOMSSKOLEN

Hvordan oplever ungdomsskolelederen, underviserne og ikke mindst eleverne effekten af OCN-metoden på ungdomsskolerne? Det kan du blive klogere på herunder.

HVORFOR ER OCN-METODEN RELEVANT FOR UNGDOMSSKOLELEDEREN?

OCN-metoden synliggør det, de unge tager med sig videre fra ungdomsskolen

Ungdomsskolerne gør en masse for deres unge elevers udvikling af sociale, personlige og faglige kompetencer.

Til gengæld ser vi, at det kan være svært at fremhæve og synliggøre, hvad de unge helt præcist får ud af at have deltaget på ungdomsskolens forskellige forløb og aktiviteter. For hvordan synliggør man noget ’fluffy’ og mere eller mindre uhåndgribeligt, som personlige og sociale kompetencer ofte er forbundet med?

Her kommer OCN-metoden ind i billedet som en værdifuld ressource. OCN-metoden giver ungdomsskolen et validt datagrundlag og dokumentation over elevernes læringsudbytte og kompetencer. Det er på den måde muligt for ungdomsskolen at dokumentere og fremvise, at deres aktiviteter og tilbud er meningsfulde og kvalitetsrige og bidrager til unges personlige og faglige udvikling.

Følg den unges udvikling på tværs af aktiviteter og tilbud

Med OCN-metoden er det muligt at følge den enkelte unges udvikling og se, hvordan de trives og udvikler sig – på tværs af forskellige aktiviteter og fritidstilbud. Noget ungdomsskolerne bruger til at styrke deres faglige og pædagogiske profil og gøre den attraktiv for både elever og samarbejdspartnere.

 

Styrk samarbejdet på tværs

OCN-metoden bidrager til et styrket samarbejde mellem ungdomsskolen og andre aktører på ungeområdet, hvor der bygges bro og skabes bindeled mellem f.eks. folkeskolen, UU, FGU, STU og andre ungdomsuddannelser gennem et fælles sprog og forståelse for elevernes kompetencer og udvikling på tværs af de forskellige uddannelsesinstitutioner. Desuden ser vi også, at ungdomsskolen opnår et styrket forhold til erhvervslivet. Det opleves bl.a. gennem kvalitetsfyldte praktikophold for de unge, hvor virksomhederne oplever at have en ramme for den unges udvikling at tage udgangspunkt i. Det fede er, at de unge oven på en vellykket praktik har øget motivation og lyst til at varetage et fritidsjob. Det bakker alt sammen op om den unges udvikling og deltagelse i samfundet i sin videre færden i livet.

HVORDAN ER OCN-METODEN NYTTIG FOR UNDERVISERNE?

Fælles sprog for forskellige fagligheder

OCN-metoden giver undervisere og pædagoger et fælles sprog og metode til at dokumentere og anerkende elevernes læring og kompetencer. Det gør det lettere at planlægge undervisning og aktiviteter, som matcher elevernes individuelle behov og interesser.

 

Et kæmpe inspirationskatalog lige til at gøre brug af

Vi ser, at underviserne ofte bruger vores +90 ”læringsprogrammer” og de tilhørende +15.000 personlige, sociale og faglige kompetencer som inspirationskatalog for deres undervisning. Vi opererer bredt, så nogen af læringsprogrammerne er selvfølgelig mere relevante for ungdomsskoler end andre. For at sikre kvaliteten i læringsprogrammerne er alle udviklet og valideret af ekspertpaneler indenfor hvert fagområde.

 

Noget for alle unge – uanset deres individuelle niveau

Noget underviserne finder særligt nyttigt ved OCN-metoden er, at hvert læringsprogram findes på optil tre niveauer. Det gør det muligt at lave individuelle forløb til hver enkelt elev, men giver også mulighed for at rumme elevers forskelligheder på samme hold, forløb og aktivitet uanset elevernes forhåndskendskab og niveau. For nogen er et emne nyt, mens det for andre er velkendt. Det er der taget højde for i OCN-metoden og det bakker helt unikt op om fællesskabet, hvor alle kan være med på et hold uanset deres individuelle niveau.

OCN-metoden letter dokumentationsbyrden hos underviserne

Herudover finder underviserne OCN-metoden tidsbesparende i forhold til en lettet dokumentationsbyrde. Alt dokumentation findes på OCN-databasen, hvor man hurtigt kan se, hvad hver enkelt elev har arbejdet med og ikke mindst har fået ud af aktiviteterne. På den måde får man indblik i nuværende kompetencer og ikke mindst nærmeste zone for udvikling.

 

De unges læring bliver tydeliggjort

På andre ungdomsskoler nyder underviserne, at få den håndsrækning, som OCN-metoden tilbyder, når det kommer til at tydeliggøre den læring, der sker i forlængelse af undervisernes udførte aktiviteter. Helt særligt når det kommer til de unges læring inden for de mere uformelle og uhåndgribelige personlige og sociale kompetencer. Hvordan synliggør man f.eks. gode samarbejdsevner hos de unge? Det har vi selvfølgelig nogle gode svar på.

 

Med OCN forenkles undervisernes arbejde og der skabes mere tid til samværet med de unge.

 

Populære OCN-læringsprogrammer på ungdomsskolerne

Her kan for eksempel nævnes et lille udpluk af læringsprogrammer, som andre ungdomsskoler benytter:

  • eSport
  • Samtlige praktikprogrammer (håndværk, detail mm.)
  • Kreative værksteder
  • Fablab og makerspace
  • Kulturforståelse
  • Mental robusthed og livsduelighed
  • Medborgerskab
  • Køkken og kantine
  • Dyrehold og pasning
  • Det maritime program

HVAD GØR OCN-METODEN FOR UNGDOMSSKOLENS ELEVER?

Al læring er værd at anerkende

Som menneske er det helt naturligt at søge anerkendelse for sit arbejde. Det gælder naturligvis også for unge elever på ungdomsskolerne. Og det er faktisk hjertet i OCN – alle kan noget og al læring er værd at anerkende.

 

Øg motivation og engement hos de unge

Andre ungdomsskoler oplever, at deres elever bliver mere engagerede og tager ejerskab over egen læring, udvikling og fremtid. Det motiverer eleverne, når de modtager beviser f.eks. ved en bevisoverrækkelse. Det har nemlig stor betydning for dem, når deres arbejde og indsats bliver anerkendt og værdsat af både undervisere, pædagoger og forældre.

 

Fællesskabet øges

Det skaber også en følelse af fællesskab og stolthed blandt eleverne, når de deler deres succeser og OCN-læringsbeviser med hinanden og deres nærmeste. Vi ser det bidrager til øget motivation og engagement og skaber en positiv atmosfære i ungdomsskolen.

OCN-metoden giver unge mod på mere

Selvtillid og selvværdet øges, når de unge, under fest og fejring, modtager beviser, der viser, at de har opnået noget konkret og værdifuldt. Det giver mod på mere og øger motivationen til at fortsætte med at udvikle sig og arbejde hen imod fremtidige mål.

 

Fejr successen

Nogle ungdomsskoler samler op på deres aktiviteter med bevisoverrækkelse halvårligt, mens andre ungdomsskoler giver deres elever læringsbeviser umiddelbart efter endt forløb. Det er optil hver enkelt ungdomsskole at gøre, hvad der passer dem bedst. Det vigtige er, at de unge får succesoplevelsen med i bagagen og har noget konkret at tage med videre i form af et OCN-læringsbevis.

 

OCN-læringsbeviser bruges til at søge job og uddannelse

Efterfølgende bruger eleverne nemlig ofte deres OCN-læringsbeviser som bilag til deres ansøgninger til fritidsjob og/eller uddannelse med god effekt til følge.

OCN-bevisoverrækkelse

Mød dedikerede medarbejder

Vores projektledere på ungdomsskoleområdet er meget optaget af at understøtte ungdomsskolerne med at tilbyde unge mennesker meningsfulde aktiviteter og tilbud og samtidigt gøre ungdomsskolerne i stand til at fremvise deres værdi og indsats overfor andre myndigheder og samarbejdspartnere.

 

Herudover nyder vi indirekte at være med til at få synliggjort en masse kompetencer hos de unge og på den måde give dem succesopleveler med i bagagen.

 

Når en ung efter at have været på et OCN-forløb på ungdomsskolen kan færdiggøre sætningen “Jeg er god til…”, får vi ved OCN en følelse af stolthed. Spørgsmål som: Hvad kan du egentlig? Hvad er du god til?, kan faktisk være svære at besvare. Det bliver til gengæld muligt at sætte ord på, når man får konkretiseret sine kompetencer gennem OCN-metoden.

 

Hvis du vil vide mere om hvad OCN-metoden kan bidrage med i din ungdomsskole, kan du få fat i os her:

OCN Danmark
Mail: adm@ocndanmark.dk
Tlf: 77882000

Du kan også skrive dig op til at blive kontaktet for at høre mere

TILMELD DIG

VORES NYHEDSBREV